The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Reklamens roll i ett genussamhälle - En studie med sexualisering inom media i fokus

Author

  • Lotta Jacobsson
  • Marie Bengtsson

Summary, in Swedish

Sammanfattningsvis har vi kommit fram till att kvinnor påverkas av medieidealet i större utsträckning än män. Detta med anledning av tidigt satta könsrollsförväntningar som än idag tydligt framkommer i reklam. Vår studie visar att kvinnor upplever en större rädsla för att inte kunna leva upp till förväntningar skapade av media. Vi märker att män hyllar kvinnliga skönhetsideal samtidigt som de för egen del förhåller sig mer distansierat till ideal satta i reklam.

Publishing year

2007

Language

Swedish

Document type

Student publication for Master's degree (one year)

Topic

  • Business and Economics

Keywords

  • Attityd
  • Självuppfattning
  • Ideal
  • Genus
  • Reklam
  • Management of enterprises
  • Företagsledning, management

Supervisor

  • Roland Knutsson
  • Björn Carlsson