The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Industrial Cool : om postindustriella fabriker

Author

Summary, in Swedish

Vad är en fabrik? Med industrisamhällets avveckling följer en ny ruinromantik. Över hela Västvärlden blir slitna tegelfasader och rostbruna maskinhallar till nya utflyktsmål, gallerier, caféer eller trendiga arbetsplatser. Samtidigt skapas nya industrilokaler, där besökarnas intryck är lika viktiga som den tillrättalagda produktionen. Är det bilar eller upplevelser som tillverkas här?



Industrial cool är namnet Robert Willim har gett denna nya trend. Som etnolog och forskare vid Lunds universitet har han under ett antal år följt denna utveckling.

Publishing year

2008

Language

Swedish

Publication/Series

Hex

Volume

2

Document type

Book

Publisher

Humanistiska fakulteten, Lunds universitet

Topic

  • Ethnology

Keywords

  • industrisamhälle
  • design
  • arkitektur
  • kulturekonomi
  • materiell kultur
  • upplevelse
  • industri
  • kulturarv
  • estetisering
  • postindustriellt samhälle
  • brandscapes
  • urban exploration
  • industriruiner
  • upplevelseekonomin
  • stadsplanering
  • ruinromantik
  • etnografi: konstnärlig forskning
  • kreativa näringar
  • gentrifiering
  • industrial sublime
  • turism
  • besöksnäringar
  • återbruk
  • urbanitet

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISSN: 1654-4811
  • ISBN: 978-91-976434-1-2