Framgångsrika skolledare i spänningsfält och allianser
Author
Editor
- Anders Persson
Summary, in Swedish
Vad gör en skolledare framgångsrik? Och vad gör en framgångsrik skolledare? I denna artikel presenteras några resultat från forskningsprojektet Framgångsrikt skolledarskap i olika skolkulturer, vilka delvis utgör svar på frågorna. Resultaten härrör från intervjuer, enkäter, observationer och elevuppsatser och utgörs av olika skolaktörers kriterier för bedömning av skolledares framgång. I likhet med annan forskning på området konstateras att skolledare befinner sig i spänningsfält som konstitueras av olika skolaktörers varierande intressen. Dessa förhållanden analyseras i artikeln genom att för det första kopplas samman med tre spänningsfält som överhuvudtaget sätter sin prägel på dagens svenska skola: spänningsfältet mellan arbetsgivare och anställda; mellan elever och vuxna; samt mellan förändring och beständighet. För det andra analyseras skolledares allianser med olika andra aktörer inom skolan. Allianserna är på en och samma gång ett sätt att hantera de spänningar som skolledare vardagligen möter och ett sätt att konstruera framgång.
Department/s
Publishing year
2003
Language
Swedish
Pages
33-56
Publication/Series
Skolkulturer
Full text
- Available as PDF - 450 kB
- Download statistics
Document type
Book chapter
Publisher
Studentlitteratur AB
Topic
- Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
- Educational Sciences
Keywords
- spänningsfält
- karriärkultur
- tvångskultur
- allianser
- framgångsrika skolledare
- sociology
- skolforskning
- sociologi
- skolkultur
- kunskapskultur
- skolledarskap
- skolkulturer
- utbildningsvetenskap
- educational sciences
Status
Published
Project
- Framgångsrikt skolledarskap i olika skolkulturer
ISBN/ISSN/Other
- ISBN: 9144028806