Medborgardemokratin och eliterna

• Lennart Lundquist

Svensk demokrati befinner sig i stark förändring. Denna har bitvis gått så långt att det finns skäl att frukta att vi är på väg mot ett icke-demokratiskt samhällssystem. Det är emellertid inte främst högerpopulistiska, nazi-inspirerade eller vänsterradikala hot mot demokratin som Lennart Lundquist är orolig för. Den kraft som framför allt motverkar såväl den politiska demokratin som en eventuell medborgardemokrati är istället ekonomismen, som förstör det som bygger på kärlek, omsorg, gemenskap, tillit och solidaritet och ersätter det med en rå och naken egoism - som den kallar individualism - vilken går ut på att den starke ska ges maximalt utrymme, om än det måste ske på den svages bekostnad. Medborgardemokratin och eliterna presenterar en modell för analys av den politiska demokratin. Modellen används för att skissera en demokratidoktrin som kallas medborgardemokratin. Ett stort problem vid demokratianalysen är eliternas roll, som särskilt diskuteras. Förhållanden som utifrån kan påverka den politiska demokratin behandlas dels allmänt, dels som hinder för medborgardemokratins genomförande. Eftersom det är vi själva som bestämmer hur sam-hället ska se ut är det vår skyldighet att skapa en beständig demokrati. Frågan är vilken väg vi ska välja. Boken är i första hand avsedd för samhällsforskare och studenter men rekommenderas även till den politiskt intresserade allmänheten.

Lund political studies

Studentlitteratur AB

• Political Science

• Politisk makt och demokrati