"Det blir nog bättre för barnen..." Slutrapport i utvärderingen av nationell försöksverksamhet med barnahus 2006-2007

Rättssociologiska enheten har haft uppdraget att utvärdera försöksverksamheten med barnahus för barn som utsatts för brott. Socialtjänst, sjukvård och rättsvårdande myndigheter ska samverka under ett tak, med målsättningen att barnanpassa utredningar och undvika att barn i onödan utsätts för upprepade kontakter med olika myndigheter. Utredningarnas kvalitet ska höjas för att ge bättre underlag för en rättsprocess. I denna slutrapport, som bygger på sex delarapporter, konstateras att de sex barnahusen som ingår i försöksverksamheten, utvecklats på olika sätt. Det finns svårigheter när det gäller att förena baranhusens två mål, att sörja för barnens hälsomässiga och sociala välbefinnande, samtidigt som man ska bidra till en effektiv rättsprocess. Barnen har tagits väl emot i barnahusen. Det finns tecken på att barnens rättigheter, utifrån Barnkonventionens principer har stärkts. Barnahusen når emellertid bara en del av de barn som utsätts för brott och hittills kan man inte se några effekter i rättsväsendet i form av kortare genomströmningstider eller ökad lagföring.

Research Resport in sociology of Law

Volume