Kyrkohistoriens objekt

• Anders Jarlert
  • Samuel Rubenson

I denna provföreläsning över förelagt ämne ställs frågorna hur vi närmar oss kyrkohistoriens objekt, hur man tidigare försökt besvara frågan och hur vi idag kan förhålla oss till och bestämma kyrkohistoriens objekt. Lösningen blir det kyrkohistoriska mötet mellan den kristna kyrkan och människan. Kyrkohistorien undersöker hur den kristna kyrkan – i teologi, förkunnelse och strukturer – mött de faktiska människorna – som individer, grupper eller kulturer –, med de idéer och strukturer och den spiritualitet som det mötet genererat eller inspirerat. Det kyrkohistoriska arbetet kan beskrivas som ett möte mellan historisk och teologisk förståelse av förändring inom kyrkan, fattad både som insitution, som social och from gemenskap, och som teologisk ort. Därför är kyrkohistoria både institutionshistoria, mentalitetshistoria, fromhetshistoria och teologihistoria. I vidaste mening är kyrkohistoriens syfte att väcka förståelse för och ge insikt i den historiska dimensionens oerhörda betydelse för hela det kristendomsvetenskapliga studiet.

Kyrkohistoria i Lund : fyra föreläsningar

Book chapter