Flödesekonomi – Supply Chain Management

Summary, in English

Idag utvecklas inom olika områden nya tänkesätt och handlingsmönster som bygger på helhet, integration och fokusering av flöden. I framtiden kommer konkurrensen att ske mellan olika kedjor av företag, inte mellan enskilda företag. Traditionella organisationsgränser och mål är i dessa nya sammanhang av underordnad betydelse.

De nya tänkesätten gör förädlings-/försörjningskedjan mer effektiv. De innebär att nya affärsidéer och företag utvecklas – som elektronisk handel och tredjepartslogistik – där otraditionella lösningar för flöden ofta utgör en viktig del. Dessa nya tankar och handlingsmönster håller på att förändra våra förädlings-/försörjningskedjor i grunden, och mycket av det som vi idag anser vara helt nödvändigt och självklart kommer snart att vara ett minne blott.

Boken ger en allmän introduktion till området flödesekonomi (supply chain management) och riktar sig till studenter på högskolor och universitet samt till företagsinterna utbildningar. Den är även värdefull för alla andra som i sitt arbete behöver sätta sig in i eller uppdatera sina kunskaper inom området.

Studentlitteratur AB

• Business Administration