Kreativitetens geografi

Renässansens Florens, sekelskiftets Wien, industrialismens Manchester och mellankrigstidens Paris. Enstaka företag och vissa universitetsmiljöer vid Cambridge och Stanford. Förnyelsen inom konst, arkitektur, musik, litteratur, teknik och vetenskap har sina geografiska och institutionella fästen. Med stor kunskap visar författaren vad som är utmärkande för dessa och andra kreativitetens miljöer. Dessutom speglas dramatiska samhällsförändringar i stort genom några nobelpristagares fängslande levnadsöden.

Pocketbiblioteket

Book