OER-öppna digitala lärresurser inom det regionala högskolenätverket, Lärosäten Syd

• Ebba Ossiannilsson

Lärosäten Syd är ett nära och formaliserat samarbete mellan de fem skånska och blekingska lärosätena, nämligen Blekinge Tekniska Högskola, Högskolan Kristianstad, Lunds universitet Malmö högskola och SLU/Alnarp, Figur 1. Universitet och högskolor har på ett nytt sätt blivit väsentliga regionala aktörer med ett stort ansvar inom ett antal viktiga områden som tillväxt, industri, kultur och arbetsmarknad. De spelar med andra ord en viktig roll för attraktionskraften. Lärosätena är överens om att ett nära och organiserat – men flexibelt – samarbete är det bästa sättet att möta de nya utmaningarna. På det här sättet kan de bli en effektiv medspelare till såväl näringslivet som det regionala och lokala samhället och samtidigt bättre se till att alla studenter får en så bra studiemiljö som möjligt. Det är i mångfalden inom Lärosäten Syd som styrkan finns (Lunds universitet 2009, Lärosäten Syd 2009).

SVERDnytt

Issue