The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Visualisering av ögonrörelser som stöd för motivation, metakognition och lärande

Author

Editor

  • Anders Persson
  • Roger Johansson

Summary, in Swedish

Bidraget presenterar ett nytt pedagogiskt verktyg (EyeLearn) som baseras på ögonrörelsemätningsmetoden och används som stöd för motivation, metakognition och lärande. Genom visualiseringar av ögonrörelser kan man följa problemlösningsprocessen, ge stöd till lågpresterande elever, förbättra elevers metakognitiva förmågor och studieteknik, plocka fram exempel på framgångsrika och mindre framgångsrika strategier, motivera elever genom att engagera dem i jämförande diskussioner om alternativa lösningar samt anpassa digitala läromedel efter elevernas förmåga och preferens. Verktyget stödjer därmed interaktivitet, ger återkoppling till eleven, respekterar individernas lärstilar, erbjuder former av samarbete och stödjer metakognition.

Publishing year

2014

Language

Swedish

Pages

369-380

Publication/Series

Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang : utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet

Document type

Book chapter

Publisher

Lunds universitet, Institutionen för utbildningsvetenskap

Topic

  • Human Aspects of ICT

Keywords

  • ögonrörelsemätning och verbala kommentarer
  • problemlösning
  • EyeLearn verktyget
  • motivation
  • återkoppling
  • metakognition
  • lärande

Status

Published

Project

  • EyeLearn: Using visualizations of eye movements to enhance metacognition, motivation and learning

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-7473-862-9