The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Medreflektioner inom lärarutbildningens examensarbete

Author

Editor

  • Kristín Jónsdóttir
  • Þuríður Jóhannsdóttir

Summary, in Swedish

Studenterna inom lärarutbildningen vid Högskolan i Halmstad skriver under sin sista termin ett examensarbete. Enligt de bedömningskriterier som tillämpas ska examensarbetet vara såväl vetenskapligt som skol- och yrkesrelevant. Examensarbetet bedöms av akademiska lärare och bedömningarna ligger till grund för betygsättningen av examensarbetena. Efter att examensarbetena betygsatts, kommenteras de godkända examensarbetena av personal inom för-, grund och gymnasieskolor, s.k. medreflektörer. I föreliggande paper undersöks ett 50-tal medreflektioner med utgångspunkt från tre frågeställningar: 1. Vad slags reflektioner förmedlas i medreflektörernas texter?; 2. Vilka likheter och skillnader finns mellan medreflektörernas kommentarer och de akademiska bedömningarna?; 3. Ger medreflektörernas verksamhet bidrag till kompetensutveckling och skolutveckling?

Publishing year

2008

Language

Swedish

Publication/Series

Kongresrapport til den 10. nordiske læreruddannelseskongres

Document type

Conference paper

Publisher

University of Iceland - School of Education

Topic

  • Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
  • Educational Sciences

Keywords

  • examensarbete
  • lärarutbildning
  • sociology
  • medreflektioner
  • sociologi
  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences

Conference name

10. nordiske læreruddannelses kongres: Relationen mellem læreruddannelsen og skoleudviklingen

Conference date

2008-05-21 - 2008-05-24

Status

Published

Project

  • Utvecklingsprojektet ”Group-tutoring of essays” som erhöll anslag från Rådet för högskoleutbildning,1999-2001.
  • Coach för samtliga grupphandledare av examensarbetsskrivande studenter och examinator av samtliga examensarbeten inom lärarutbildningen i Halmstad 2005-2008.

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-9979-9851-6-7