The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Välkommen in!

Author

  • Katarina Lidén

Summary, in Swedish

Det är en extra utmaning att skriva för barn eftersom barnet som läser vet att det är en vuxen som skrivit texten. För att skapa trovärdighet och möjliggöra identifiering krävs ett ärligt uppsåt. I den här uppsatsen undersöker jag om det finns generella riktlinjer som en författare kan använda sig av för att nå läsare i åldern nio till tolv år, utan att anpassningen av texten medför en konstruerad eller förenklad känsla. Istället för att se målgruppsanpassningen som ett sätt att flytta ut texten från sig själv, mot en läsare, kan författaren välja att skala av sig lite av ålderns skyddande hölje och på så sätt hitta en berättarton som inte enbart tilltalar målgruppen utan även författarens inre barn.

Publishing year

2013

Language

Swedish

Document type

Student publication for Master's degree (one year)

Topic

  • Languages and Literatures

Keywords

  • Målgruppsanpassning
  • slukaråldern
  • språk
  • tillgänglighet
  • identifiering
  • anslag.

Supervisor

  • Joakim Forsberg