The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Meningsfullt arbete i krävande arbetsmiljö - lärare i skolan

Author

Editor

  • Rolf Å. Gustafsson
  • Ingvar Lundberg

Summary, in Swedish

En stor majoritet av lärarna i grund- och gymnasieskolan upplever sitt arbete som mycket meningsfullt, samtidigt som de rapporterar allvarliga, i synnerhet psykosociala, arbetsmiljöproblem. Skolan har under de senaste 10-15 åren blivit ett av våra största arbetsmiljöproblem. Detta gäller såväl elevernas som personalens arbetsmiljö. Vad gäller de senare redovisas här uppgifter om lärares psykosociala arbetsmiljö och ohälsa, vilken kopplas samman med skolans förändringar under de senaste 15 åren. Utifrån egna fallstudier pekar vi slutligen på vad i dessa förändringar som lärare beskriver som negativt för den egna arbetsmiljön.

Publishing year

2004

Language

Swedish

Pages

301-319

Publication/Series

Arbetsliv och hälsa 2004

Document type

Book chapter

Publisher

Liber

Topic

  • Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
  • Educational Sciences

Keywords

  • psykosocial arbetsmiljö
  • skolförändring
  • lärarforskning
  • lärares arbetsmiljö
  • sociology
  • sociologi
  • skolforskning
  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences

Status

Published

Project

  • "Villkor i skolarbete - nuläge, historia, visioner", finansiär: Arbetslivsinstitutet Syd.

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 9147700025