Ekonomi och äldreomsorg

• Lars Andersson

Summary, in English

Denna antologi i socialgerontologi är den första i sitt slag på svenska. Socialgerontologi är en tvärvetenskap som har en bred kontaktyta mot många ämnesområden: sociologi, psykologi, vårdvetenskap, social omsorg, historia, antropologi, etnologi, ekonomi m.m. Boken Socialgerontologi utgår från svenska förhållanden och erbjuder ett stort och varierat urval kapitel om åldrande och äldre.

Bl.a. kan man läsa om olika sätt att se på åldrande och äldre, livet som äldre samt omsorgsfrågor.

Den riktar sig främst till högskolestuderande inom samhälls- och beteendevetenskap, socialt arbete, social omsorg och vård, liksom till yrkesverksamma inom fältet, men kan säkert vara värdefull även för den intresserade allmänheten.

Socialgerontologi

Book chapter