RELIGIOZNYE OTVETY SOVREMENNYM BIOTEXNOLOGIJAM

Religiösa reaktioner på modern bioteknologi

• Vladimir Katasonov

I artikeln presenterar och diskuterar jag religiösa ställningstaganden inom kristna konfessioner, judendom och islam, till frågor som aktualiseras av några användningar av bioteknologi. Till sådana hör assisterad befruktning, hantering av embryon och stamceller, prenatal genetisk diagnostik och selektiv abort, organtransplantation och genterapi. Inom varje religiös tradition finner man ett spektrum av konservativa, liberala och radikala ståndpunkter. Jag argumenterar för att de skilda religösa reaktionerna är svåra att förstå som resultat av principiella överväganden, och att de lättare kan förstås som resultat av kasuistiska överväganden baserade i för respektive religiös tradition karakteristiska profilståndpunkter.

Russian

DVA GRADA. DIALOG NAUKI I RELIGII: VOSTOTJNO- I ZAPADNOEVROPEJSKAJA TRADITSII. (Två strömmar. Dialoger mellan naturvetenskap och religion: Öst- och Västeuropeiska traditioner)

Book chapter

ROSSIJSKAJA AKADEMIJA NAUK, INSTITUT FILOSOFII (Ryska Vetenskapsakademin, Filosofiska institutet)