The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Motivationsskapande undervisning och lärande

Author

Summary, in Swedish

Utgångspunkten för denna studie har varit studenten och dennes motivation för att lära och förbereda sig inför ett yrkesliv som civilingenjör. Vi konstaterar att man i planering och genomförande av en kurs bör ta hänsyn till de olika behov som finns hos studenten, läraren, lärarteamet, avdelningen/institutionen, andra kurser, universitetet och dess uppdragsgivare, samt näringslivet och samhället i stort. För att befrämja studenternas motivation, och därmed deras lärande, är det viktigt att anknyta till kontexten utifrån studenternas upplevda verklighet. Att utveckla kurser baserat på direkt anknytning till samhälle och industri är något som kan verka motiverande. Att också anknyta till andra kurser, bakåt såväl som framåt i tiden, för att se sammanhang och helhet är likaså väldigt viktigt för motivationen och lärandet. Vidare bör det bejakas att motivation hos studenten är något som måste underhållas, dvs. ofta räcker det inte att anknyta vid ett enskilt tillfälle, utan motivationsskapande åtgärder och insatser måste tillföras kontinuerligt under kursens gång. Att tillfredställa studenters behov, konstaterar vi, handlar i mångt och mycket om att skapa ett aktivt lärande som upplevs motiverande.

I denna artikel presenteras en modell som kursansvariga och lärare kan använda sig av för att analysera sin kursutformning och sina undervisningsmetoder utifrån ett motivationsskapande perspektiv. Modellen skall ses som en hjälp för läraren att på ett strukturerat sätt synliggöra motivationsskapande kursaktiviteter samt, inte mindre viktigt, identifiera eventuella brister i kursupplägg avseende motivationsskapande undervisning.

Publishing year

2007

Language

Swedish

Pages

1-11

Publication/Series

Utvecklingskonferens LU 2007

Document type

Conference paper

Publisher

LU

Topic

  • Electrical Engineering, Electronic Engineering, Information Engineering
  • Probability Theory and Statistics

Keywords

  • SoTL

Conference name

Lunds universitets utvecklingskonferens, 2007

Conference date

2007-09-27 - 2007-09-27

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published

Research group

  • Statistical Signal Processing Group