Internationellt privat- och processrättsliga regler vid konsumenthandel på Internet

När gränsöverskridande transaktioner företas på Internet kan frågor uppkomma rörande domstolars behörighet och vilket lands lag som är tillämplig. På vilket sätt bör de etablerade internationellt privaträttsliga reglerna tillämpas för att ge svar på dessa frågor? I artikeln diskuteras frågorna med specifik utgångspunkt i de särskilda skyddsregler som är tänkta att i en större utsträckning ge konsumenten rätt att använda sig av domstol på hemorten samt hemvistlandets regler.

Juridisk tidskrift vid Stockholms Universitet

Volume

Journal article

Iustus förlag