Rapporter från ett skolgolv

Editor

• Lotte Alsterdal

Den politiska retoriken flödar om kunskapssamhälle, livslångt lärande och ”en skola för alla” samtidigt som skolan under de senaste 15 åren stigmatiserats och mest uppmärksammats för sina brister. Och ju fler brister som fästs på agendan, desto fler förändringsförsök och strax har skolans mening sugits ned i en malström av förändringsretorik, organisationsförändringar, kosmetiska åtgärder och konsultarvoden. I målstyrningens namn och med skolverksutvärderingar runt hörnet, förväntas lärarna sedan skapa det sammanhang som ständigt bryts ned när alltför många aktörer vill skolan väl. Decentralisering inom ett system utan sammanhang, tvingar aktörerna längst ned att internalisera alla systemets spänningar. Men deras röster hörs sällan i skoldiskussionen.

Rapporter från ett skolgolv

Book chapter

Liber

• Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
  • Educational Sciences

• sociology
  • skolforskning
  • sociologi
  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences

Project

• "Villkor i skolarbete - nuläge, historia, visioner", finansiär: Arbetslivsinstitutet Syd.

• ISBN: 9789147700103