The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Rapporter från ett skolgolv

Author

Editor

  • Lotte Alsterdal

Summary, in Swedish

Den politiska retoriken flödar om kunskapssamhälle, livslångt lärande och ”en skola för alla” samtidigt som skolan under de senaste 15 åren stigmatiserats och mest uppmärksammats för sina brister. Och ju fler brister som fästs på agendan, desto fler förändringsförsök och strax har skolans mening sugits ned i en malström av förändringsretorik, organisationsförändringar, kosmetiska åtgärder och konsultarvoden. I målstyrningens namn och med skolverksutvärderingar runt hörnet, förväntas lärarna sedan skapa det sammanhang som ständigt bryts ned när alltför många aktörer vill skolan väl. Decentralisering inom ett system utan sammanhang, tvingar aktörerna längst ned att internalisera alla systemets spänningar. Men deras röster hörs sällan i skoldiskussionen.

Publishing year

2006

Language

Swedish

Pages

136-139

Publication/Series

Rapporter från ett skolgolv

Document type

Book chapter

Publisher

Liber

Topic

  • Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
  • Educational Sciences

Keywords

  • sociology
  • skolforskning
  • sociologi
  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences

Status

Published

Project

  • "Villkor i skolarbete - nuläge, historia, visioner", finansiär: Arbetslivsinstitutet Syd.

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 9789147700103