Mot ett okänt mål - Humanistisk forskarhandledning och doktoranders deltagande i forskningsdebatten
Author
Summary, in Swedish
Enligt Högskoleförordningen skall den som avlägger doktorsexamen kunna uppvisa en färdighet att i både tal och skrift delta i nationell och internationell forskningsdebatt. I denna artikel uppmärksammas några av de särskilda utmaningar som denna inriktning ställer forskarhandledare i humaniora och teologi inför. Intervjuer med tre rutinerade handledare redovisas och analyseras. Det framkommer att styrdokumentens formuleringar i mycket liten grad påverkar den konkreta utformningen av forskarutbildning och handledarskap, samt att handledarnas principiella inställning till doktoranders insocialisering i olika forskningssammanhang uppvisar stor variation. Där hållningen är avvaktande eller avvisande kan den i hög grad härledas till en upplevd konflikt mellan olika aspekter av utbildningen och handledarskapet. Ett antal förekommande eller tänkbara strategier för att uppnå examensordningens mål diskuteras också i artikeln.
Department/s
Publishing year
2011
Language
Swedish
Pages
89-100
Publication/Series
Högre utbildning
Volume
1
Issue
2
Links
Document type
Journal article
Publisher
Swednet
Topic
- Religious Studies
Keywords
- research education
- supervision
- the Humanities
Status
Published
ISBN/ISSN/Other
- ISSN: 2000-7558