The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Bedömning av pedagogisk meritering

Author

Summary, in Swedish

Enligt Högskoleförordningen skall vid bedömning av behörighet till professors-, lektors- eller adjunktstjänster lika stor omsorg ägnas prövningen av den pedagogiska skickligheten som prövningen av den vetenskapliga skickligheten. Det framgår dessutom att lektorer och adjunkter skall ha genomgått högskolepedagogisk utbildning. Här i denna artikel följer en kortfattad sammanställning av vilka kriterier som anges vid bedömning av pedagogisk skicklighet, i vilka dokument dessa kriterier återfinns och om dessa dokument gäller på lokal eller nationell nivå. Dessutom följer en kort beskrivning av vilken behörighet som krävs för att bedöma om den pedagogiska skickligheten är uppfylld. De aktuella förutsättningarna vad gäller pedagogisk meritering och bedömning av denna diskuteras med fokus på ett par angelägna frågeställningar. Frågan om pedagogisk meritering är under utveckling och de dokument som refereras till i nedanstående text är de som är aktuella vid tidpunkten för denna artikels sammanställning.

Publishing year

2008

Language

Swedish

Publication/Series

Proceedings 2008 5:e Pedagogiska inspirationskonferensen 23 oktober 2008

Document type

Conference paper

Publisher

Lunds Tekniska Högskola

Topic

  • Engineering and Technology

Keywords

  • Högskolepedagogisk utbildning
  • Högskoleförordningen
  • Anställningsordning
  • Högskolelagen
  • Pedagogisk meritering
  • SoTL

Conference name

LTHs 5:e Pedagogiska Inspirationskonferens, 2008

Conference date

2008-10-23 - 2008-10-23

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published