The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Bedömning, återkoppling och examination i utbildning på forskarnivå - vad är i fokus?

Author

Summary, in English

Universitet och högskolor skall bedriva verksamhet så att ett nära samband mellan forskning och utbildning

upprätthålls (Högskolelagen, 1 kap., 3§). Ingenstans blir detta så tydligt som i utbildningen på forskarnivå.

Denna utbildningsform uppfyller många kriterier på en yrkesinriktad handledning och ”supervision”

såsom de beskrivs av Lauvås och Handal (2001, s 38, 45). Hur väl fungerar då handledningsprocessen

och till denna kopplade bedömningar och återkopplingar i utbildningen på forskarnivå i praktiken? Just

den goda handledningen sett ur handledares perspektiv var nyligen temat för en akademisk avhandling

(Lönn Svensson, 2007). Pågående förändringar, framförallt genomförandet av Bolognaprocessen och till

denna kopplade nya formuleringar av mål i utbildningen på forskarnivå (Högskoleförordningen, 2006,

bilaga 2) borde kunna stimulera till ytterligare reflektioner kring hur handledning verkligen äger rum.

Publishing year

2007

Language

Swedish

Pages

2-3

Publication/Series

Lärande i LTH

Issue

2

Document type

Working paper

Publisher

Genombrottet, Lunds tekniska högskola

Topic

  • Immunology in the medical area

Keywords

  • SoTL

Status

Published