Att testa barn och ungdomar : om testmetoder i psykologiska utredningar

Summary, in English

Att testa barn och ungdomar är en unik svensk grundbok i psykologisk testning och utredning av barn och ungdomar. Boken är en uppdaterad och utökad version av klassikern "Att testa barn".

Författarna förklarar i vilka sammanhang det kan vara aktuellt att testa barn och ungdomar, och går grundligt igenom relevant psykometri samt hur man väljer testmetod. Centrala test presenteras och granskas: utvecklings- ch begåvningstest, specifika funktionstest och personlighetstest. Utifrån sin mångåriga erfarenhet beskriver författarna vad man ska tänka på i den praktiska testsituationen, hur man kan öva på testning och hur oika testresultat kan tolkas. I boken beskrivs även hur man återfår utredningsresultat – i skriftliga psykologutlåtanden och i samtal. Ett särskilt kapitel ägnas åt testning av barn med annan språklig och kulturell bakgrund.

Test är hjälpmedel som kräver gedigna psykologiska kunskaper och kritiskt tänkande för att användas rätt. Författarna förespråkar därför en helhetssyn, och att testresultat måste vägas samman med all annan information om barnet eller tonåringen.

Boken riktar sig till studerande på psykologprogrammet och utbildningar inom neuropsykologisk testning, till yrkesverksamma psykologer samt andra som vill lära sig mer om psykologisk testning och utredning av barn och ungdomar.

Natur och kultur

• Psychology