En bok om genus

• Eva Schömer
  • Angelfors Christina

Genus är ett samlingsbegrepp för det forskningsfält som rör frågor om kön, genus och feministisk teori, men även jämlikhet och jämställdhet. Detta fält som från början kallades kvinnoforskningen etablerades i Sverige på 1960- och 1970-talen, då frågan om huruvida "manligt" och "kvinnligt" är socialt och historiskt konstruerade företeelser stod i fokus. Begreppet genus började därför användas för att klart skilja mellan de biologiska och de sociala könen åt. Bidragen i antologin kan sägas återspegla och vidareutveckla den vetenskapliga diskussionen. Boken kan användas på högskolenivå inom skilda utbildningar med genusvetenskaplig inriktning. Författarna har olika ämnestillhörighet, varför det är möjligt att använda boken som introduktion till genusvetenskapliga frågeställningar i bl.a. humaniora, pedagogik, företagsekonomi och juridik.

Växjö University Press

• Law and Society