The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Outshopping och butiksdöden. Vad händer när konsumenten överger den egna ortens handlare?

Author

  • Birgitta Olsson

Editor

  • Eskilsson Lena
  • Fredriksson Cecilia

Summary, in Swedish

Abstract in Undetermined

Kapitlet bygger på en etnologisk studie av fenomenet outshopping dvs vad det innebär för en liten ort att invånarna väljer bort ortens butiker till förmån för längre bort belägna butiker. Butikerna på landsbygden slår igen en efter en beroende både på avfolkning och på förändrade inköpsmönster hos befolkningen. Studien visar på omfattningen av "butiksdöden" på landsbygden. Intervjuer med de boende på orten Hedesunda tyder på att de som drabbas av butiksdöden inte ser särskilt allvarligt på detta. De har redan när de valt att bo på landsbygden valt bort en del av servicen menar de. Författaren drar slutsatsen att detta betyder att konsumentens Kommersiella geografiska vardag har fått en ny innebörd och utvidgats.

Publishing year

2010

Language

Swedish

Pages

163-184

Publication/Series

Butiken. Upplevelse, organisering och plats.

Document type

Book chapter

Publisher

Liber

Topic

  • Social Sciences Interdisciplinary

Keywords

  • store death shopping pattern Shopping outshopping geografisk vardag Hedesunda shopping location

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-47-09499-8
  • LIBRIS-ID:11864612