The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Programethos och dess betydelse för studenters lärande och personliga utveckling inom tekniska utbildningar

Author

Summary, in English

I Sverige, liksom i många västeuropeiska länder,

satsas stora resurser och engagemang för att locka unga män och

kvinnor att söka till tekniska utbildningar. Nya inriktningar och

förändrade programtitlar skapas, utbildnings- och kursplaner

skrivs om, marknadsföringen vässas och mottagande och stöd till

studenterna utvecklas. Trots detta tycks det gå trögt. I denna

artikel argumenterar vi för att det finns en föreställning om

ingenjörsutbildning, ingenjörsyrket, ett ethos, som sätter gränser

för vilka förändringar som är möjliga att göra i enskilda

utbildningar, och som bidrar till att det skapas kulturer i klasser,

program och på lärosäten som både möjliggör och hindrar

individers lärande och utveckling. Frågan är vilka studenter och

lärare vi vill rekrytera, behålla och utveckla.

Publishing year

2009

Language

Swedish

Publication/Series

Proceedings 2:a Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar

Document type

Conference paper

Publisher

LTH

Topic

  • Pedagogy

Keywords

  • SoTL

Conference name

2:a Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, 2009

Conference date

2009-12-02 - 2009-12-03

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published