Programethos och dess betydelse för studenters lärande och personliga utveckling inom tekniska utbildningar
Author
Summary, in English
satsas stora resurser och engagemang för att locka unga män och
kvinnor att söka till tekniska utbildningar. Nya inriktningar och
förändrade programtitlar skapas, utbildnings- och kursplaner
skrivs om, marknadsföringen vässas och mottagande och stöd till
studenterna utvecklas. Trots detta tycks det gå trögt. I denna
artikel argumenterar vi för att det finns en föreställning om
ingenjörsutbildning, ingenjörsyrket, ett ethos, som sätter gränser
för vilka förändringar som är möjliga att göra i enskilda
utbildningar, och som bidrar till att det skapas kulturer i klasser,
program och på lärosäten som både möjliggör och hindrar
individers lärande och utveckling. Frågan är vilka studenter och
lärare vi vill rekrytera, behålla och utveckla.
Department/s
Publishing year
2009
Language
Swedish
Publication/Series
Proceedings 2:a Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar
Links
Document type
Conference paper
Publisher
LTH
Topic
- Pedagogy
Keywords
- SoTL
Conference name
2:a Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, 2009
Conference date
2009-12-02 - 2009-12-03
Conference place
Lund, Sweden
Status
Published