De nya sjukpenningreglerna i ett arbetsrättsligt perspektiv .

De nya sjukpenningreglerna kommer att få en rad konsekvenser inte bara för den enskilde utan också på våra arbetsplatser. De arbetsrättsliga reglerna har inte ändrats, men den verklighet som de verkar i har förändrats radikalt och nya problemställningar dyker upp. Beviljas inte fortsatt sjukpenning ligger det nära till hands att arbetstagaren återkommer till arbetsplatsen och denna ”sjuknärvaro” måste arbetsgivaren hantera genom att förändra arbetsuppgifterna. För arbetstagarens del kan det till sist innebära att anställningen upphör om det inte går att hitta lämpliga arbetsuppgifter, trots att arbetsnedsättningen beror på sjukdom.

Arbetsmarknad & Arbetsliv

Volume

Issue

Journal article