Alternativ till ekonomismen?

• Jonas de Geer
  • Conny Mithander
  • Anders Persson

I föreliggande rapport återges de föredrag som hölls vid symposiet Alternativ till ekonomismen?, vilket anordnades vid Sociologiska institutionen våren 1997.

Lars Ingelstam, professor vid Linköpings universitet, riktar i sin text skarp kritik mot ekonomismen – i synnerhet när den framträder som politik. Joachim Israel, tidigare professor vid Lunds universitet, gör en sociologisk analys av ekonomismen. Jonas de Geer, idéhistoriker i Stockholm, reflekterar över Tage Lindboms antiekonomistiska kritik av välfärdssamhället. Conny Mithander, idéhistoriker vid Göteborgs universitet, försöker i sitt bidrag sätta ekonomin på plats. Anders Persson jämför i sin text materialistisk och normativ ekonomism.

Research report

Volume

1997:5

Department of Sociology, Lund University