Urkund - Utbildande eller endast avskräckande?

Summary, in English

Detta arbete genomför en empirisk studie för att mäta en eventuell lärande effekt hos studenterna från användandet av textigenkänningsverktyget Urkund. Datamaterialet utgör ett obundet slumpmässigt urval på 100st uppsatser från de totalt 390 magister uppsatser som skrivits vid nationalekonomiska institutionen vid Lunds universitet från 2005‐2010. Resultaten visar att plagieringsindexet, som skapas från uppsatserna, minskar de år Urkund används även för arbete som inte kontrolleras av Urkund. Resultaten talar alltså inte emot att det finns en utbildande effekt av att använda Urkund.

Report

[Publisher information missing]