The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Samhället som konstant, samhället som variabel. Om olika sätt att rättfärdiga barns och vuxnas lärande

Author

Editor

  • Judith Lind
  • Cecilia Lindgren
  • Mats Sjöberg
  • Karin Zetterqvist Nelson

Summary, in Swedish

I antologibidraget visas att lärande, eller kanske snarare deltagande i olika former av utbildning, rättfärdigas på olika sätt beroende på om de som utbildas är barn eller vuxna. Rättfärdigandet sker genom retoriska konstruktioner av samhället som närmast kan ses som motsatser: barnens skolgång rättfärdigas genom att samhället konstrueras som en, åtminstone värdemässig, konstant; vuxnas deltagande i utbildning rättfärdigas å andra sidan genom att samhället konstrueras som en variabel i ständig och omvälvande förändring. Vad ska vi då ha en sådan kunskap om rättfärdigande av utbildning till? Framförallt kan den kunskapen användas i en kritisk reflektion över den idag ymniga utbildningsretoriken.

Publishing year

2009

Language

Swedish

Pages

257-279

Publication/Series

Historien, barnen och barndomarna. Vad är problemet? En vänbok till Bengt Sandin

Document type

Book chapter

Publisher

Linköping University

Topic

  • Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
  • Educational Sciences

Keywords

  • sociology
  • lärande
  • makt
  • maktutövning
  • konstant
  • samhälle
  • educational sciences
  • utbildningsvetenskap
  • variabel
  • sociologi

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-71-7393-628-6