Samhället som konstant, samhället som variabel. Om olika sätt att rättfärdiga barns och vuxnas lärande
Author
Editor
- Judith Lind
- Cecilia Lindgren
- Mats Sjöberg
- Karin Zetterqvist Nelson
Summary, in Swedish
I antologibidraget visas att lärande, eller kanske snarare deltagande i olika former av utbildning, rättfärdigas på olika sätt beroende på om de som utbildas är barn eller vuxna. Rättfärdigandet sker genom retoriska konstruktioner av samhället som närmast kan ses som motsatser: barnens skolgång rättfärdigas genom att samhället konstrueras som en, åtminstone värdemässig, konstant; vuxnas deltagande i utbildning rättfärdigas å andra sidan genom att samhället konstrueras som en variabel i ständig och omvälvande förändring. Vad ska vi då ha en sådan kunskap om rättfärdigande av utbildning till? Framförallt kan den kunskapen användas i en kritisk reflektion över den idag ymniga utbildningsretoriken.
Department/s
Publishing year
2009
Language
Swedish
Pages
257-279
Publication/Series
Historien, barnen och barndomarna. Vad är problemet? En vänbok till Bengt Sandin
Full text
- Available as PDF - 206 kB
- Download statistics
Document type
Book chapter
Publisher
Linköping University
Topic
- Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
- Educational Sciences
Keywords
- sociology
- lärande
- makt
- maktutövning
- konstant
- samhälle
- educational sciences
- utbildningsvetenskap
- variabel
- sociologi
Status
Published
ISBN/ISSN/Other
- ISBN: 978-71-7393-628-6