The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Organ transplantation and views of life

Author

Editor

  • Jakob Elster
  • Helena von Troil

Summary, in English

Vid den nordiska konferensen ”Teaching bioethics” illustrerade transplantationskirurgen Nils H. Persson och jag hur en dialogpedagogisk metod kan belysa en frågeställning på ett sätt som är svårt för en ensam lärare. Nils H. Persson diskuterade bland annat den stora skillnaden i frekvens av organdonationer mellan de nordiska länderna, mindre än 15 PMP (per million population), och Spanien, mer än 30 PMP. Jag belyste hur olikheter i livsåskådning och livsåskådningstraditioner kan bidra till att förstå denna skillnad. Artikeln sammanfattar några huvudtankar i min argumentering. Skillnader i religiös tradition kan delvis förklara dagens situation. Godhetsprincipen i katolsk tradition, jämfört med en mera individualistisk etik i luthersk tradition, kan bidra till den högre villigheten att donera organ i Spanien. I Spanien utförs livsuppehållande behandling längre än i de nordiska länderna, vilket leder till högre frekvens av hjärndöd, ca. 60 PMP i Spanien mot 30 PMP i Norden, och fler organ som är användbara för transplantation. Detta kan delvis förstås mot bakgrund av olika syn på livets helgd och värde.

Publishing year

2004

Language

English

Pages

116-120

Publication/Series

How to best teach bioethics. Report form a workshop March 2003 organised by The Nordic Committee on Bioethics and NorFA. (TemaNord 2004:519) Utg av Jakob Elster och Helena von Troil.

Volume

TemaNord 2004:519

Document type

Book chapter

Publisher

Nordic Council of Ministers

Topic

  • Ethics

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 92-893-1005-7