The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Utvecklingsstadier i perception av grammatik: en studie av inlärares perception av grammatiska strukturer i svenskan

En studie av inlärares perception av grammatiska strukturer i svenskan

Author

  • Malin Duveblad

Summary, in Swedish

Den här studien undersöker utvecklingsstadier i andraspråksinlärares förståelse, perception, av grammatiska strukturer i skrift i svenskan. Perceptionen mäts genom ett grammatikalitetstest, där informanterna antingen godkänner eller underkänner samt korrigerar meningar. Det förra betraktas här som passiv perception och det senare som aktiv perception. Studien utgår från Pienemanns processbarhetshierarki för svenska (Pienemann & Håkansson 1999:404) och testar perceptionen av följande grammatiska strukturer: presensändelse, preteritumändelse och pluraländelse (PT2), attributiv adjektivkongruens (PT3), inversion (PT4) samt negationens placering i bisatser (PT5).

Analysen sker både på gruppnivå och på individnivå. Resultatet visar att gruppen som helhet förstår PT2-strukturerna bäst och PT5-strukturerna sämst, och PT3-strukturerna marginellt bättre än PT4-strukturerna. På gruppnivå noteras alltså ett mönster hos perceptionen av grammatik som följer processbarhetsteorins utvecklingsstadier. Utifrån varje enskild informants testresultat undersöks även graden av implikation hos dessa utvecklingsstadier. Analysen visar att det råder viss, men inte total, implikation i inlärares perception av L2-grammatik, vilket tyder på att produktionen och perceptionen på detta område har mycket gemensamt.

Publishing year

2017

Language

Swedish

Document type

Student publication for Bachelor's degree

Topic

  • Languages and Literatures

Keywords

  • andraspråksinlärning
  • svenska som andraspråk
  • utvecklingsstadier
  • processbarhetsteorin
  • förståelse
  • perception

Supervisor

  • Anna Flyman Mattsson