Utvecklingsstadier i perception av grammatik: en studie av inlärares perception av grammatiska strukturer i svenskan
En studie av inlärares perception av grammatiska strukturer i svenskan
Author
Summary, in Swedish
Den här studien undersöker utvecklingsstadier i andraspråksinlärares förståelse, perception, av grammatiska strukturer i skrift i svenskan. Perceptionen mäts genom ett grammatikalitetstest, där informanterna antingen godkänner eller underkänner samt korrigerar meningar. Det förra betraktas här som passiv perception och det senare som aktiv perception. Studien utgår från Pienemanns processbarhetshierarki för svenska (Pienemann & Håkansson 1999:404) och testar perceptionen av följande grammatiska strukturer: presensändelse, preteritumändelse och pluraländelse (PT2), attributiv adjektivkongruens (PT3), inversion (PT4) samt negationens placering i bisatser (PT5).
Analysen sker både på gruppnivå och på individnivå. Resultatet visar att gruppen som helhet förstår PT2-strukturerna bäst och PT5-strukturerna sämst, och PT3-strukturerna marginellt bättre än PT4-strukturerna. På gruppnivå noteras alltså ett mönster hos perceptionen av grammatik som följer processbarhetsteorins utvecklingsstadier. Utifrån varje enskild informants testresultat undersöks även graden av implikation hos dessa utvecklingsstadier. Analysen visar att det råder viss, men inte total, implikation i inlärares perception av L2-grammatik, vilket tyder på att produktionen och perceptionen på detta område har mycket gemensamt.
Analysen sker både på gruppnivå och på individnivå. Resultatet visar att gruppen som helhet förstår PT2-strukturerna bäst och PT5-strukturerna sämst, och PT3-strukturerna marginellt bättre än PT4-strukturerna. På gruppnivå noteras alltså ett mönster hos perceptionen av grammatik som följer processbarhetsteorins utvecklingsstadier. Utifrån varje enskild informants testresultat undersöks även graden av implikation hos dessa utvecklingsstadier. Analysen visar att det råder viss, men inte total, implikation i inlärares perception av L2-grammatik, vilket tyder på att produktionen och perceptionen på detta område har mycket gemensamt.
Publishing year
2017
Language
Swedish
Full text
- Available as PDF - 874 kB
- Download statistics
Document type
Student publication for Bachelor's degree
Topic
- Languages and Literatures
Keywords
- andraspråksinlärning
- svenska som andraspråk
- utvecklingsstadier
- processbarhetsteorin
- förståelse
- perception
Supervisor
- Anna Flyman Mattsson