The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Att översätta diskursmarkörer: En undersökning av now, well, you know och I mean i översättning till svenska

Translating discourse markers: now, well, you know and I mean in translation into Swedish

Author

  • Rebecka Forsell

Summary, in Swedish

I denna masteruppsats undersöks hur fyra engelska diskursmarkörer översätts till svenska. Diskursmarkörerna i fråga är now, well, you know och I mean. Undersökningen görs med hjälp av en korpus bestående av 200 excerperade meningar innehållande exempel på diskursmarkörer tagna från fem olika brittiska skönlitterära romaner samt deras översättningar som är gjorda av fem olika översättare. Resultatet har sedan stämts av med Norstedts stora engelska ordbok (2011) för att fastslå vad som kan anses vara etablerade översättningar av diskursmarkörerna. Som teoretisk bakgrund fungerar bland annat Schiffrins (1987), Svartviks (1980), Aijmers (2013) och Jucker & Smiths (1998) forskning om engelska diskursmarkörer, samt Svenssons (2009) forskning om svenska diskursmarkörer. Resultatet av undersökningen i denna uppsats visar att diskursmarkörsöversättning till stor del är kontextberoende och sker på ett pragmatiskt plan snarare än ett lexikalt. Hur ekvivalens uppnås är mycket varierande och trots att många översättningsalternativ listas i ordböcker finns det en stor del som inte gör det.

Department/s

  • Translation Program

Publishing year

2017

Language

Swedish

Document type

Student publication for Master's degree (two years)

Topic

  • Languages and Literatures

Keywords

  • lexikal översättning
  • pragmatisk översättning
  • Diskursmarkörer
  • diskurspartiklar
  • talspråk i skrift
  • parsing

Supervisor

  • Lisa Holm (Professor)