The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

"Jag tycker det är lite kryptiskt" : fem svensklärare om litterär analys ur flera perspektiv

Author

  • Azra Kasapovic
  • Johanna Wahldén

Summary, in Swedish

Flera av läroplanens formuleringar är vaga och lämnas okommenterade av Skolverket. Det skapar en osäkerhet om hur lärare förväntas tolka innehållet och arbeta med det. Vi har fokuserat denna studie på den vaga frasen ”ur flera perspektiv” som återfinns i kunskapskravet om litterär analys i kursen Svenska 3. Vi anser att en praxis ännu inte har etablerats och vi vill bidra till dokumentation av den beprövade erfarenheten. Syftet är att beskriva hur förmågan att göra en analys ur flera perspektiv undervisas och bedöms. Vår undersökningsmetod grundar sig i en fenomenologisk vetenskapsteori med ett induktivt förhållningssätt. Vi utförde semi-strukturerade intervjuer med fem svensklärare vid tre kommunala gymnasieskolor i nordvästra Skåne. Vi applicerade det teoretiska ramverket critical literacy för att analysera våra resultat och för att föreslå hur lärare kan arbeta med litterär analys ur flera perspektiv i klassrummet. Vår studie visar hur kunskapskravet kan behandlas i undervisningen. Vi presenterar konkreta exempel på olika tillvägagångssätt som lärare kan använda i sin tolkning av, och för att undervisa om, litterär analys ur flera perspektiv. Framförallt drar vi genom studien slutsatsen att det finns ett generellt behov av förtydligande av kunskapskraven.

Publishing year

2018

Language

Swedish

Document type

Student publication for Master's degree (one year)

Topic

  • Languages and Literatures

Keywords

  • Lgy11
  • Svenska 3
  • kunskapskrav
  • vaghet
  • critical literacy
  • litterär analys

Supervisor

  • Bibi Jonsson (Professor)