The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Med ögat som verktyg : hur används bildspråk inom fysikläromedel för högstadiet?

Author

  • Nadine Thulin

Summary, in Swedish

Denna uppsats handlar om hur bildspråk och metaforer kan användas i fysikläromedel på högstadiet. Syftet var att undersöka bildspråket i två olika läromedel och deras respektive lättlästa versioner. Bildspråksidentifikationen har gjorts utifrån definitionen av att tala om en sak i form av en annan. I analysen undersöks didaktiskt medvetna metaforer och hur dessa omarbetas till lättläst. Bildspråk kan användas på många olika sätt, och hanteringen av bildspråk skiljer sig åt i de olika läromedlen. Bildspråket i det ena läromedlet består till störst del av konkreta liknelser medan det andra läromedlet använder flera former av bildspråk på ett jämnt fördelat sätt. I sin helhet består materialet till störst del av liknelser. Innehållet har i första hand gjorts mer lättläst antingen genom att bearbetas till ett mer lättolkat bildspråk eller genom att bildspråket tagits bort helt.

Department/s

Publishing year

2020

Language

Swedish

Document type

Student publication for Bachelor's degree

Topic

  • Languages and Literatures

Keywords

  • bildspråk
  • metafor
  • liknelse
  • läromedel
  • pedagogik

Supervisor

  • Lisa Holm (Professor)