The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Undervisnings- och forskningsmeriter – två sidor av samma mynt

Author

Summary, in Swedish

Vid bedömning av universitetslärares meriter betraktas undervisning och forskning ofta som två skilda verksamheter, där olika uppsättningar kriterier definierar en skicklig lärare och en skicklig forskare. Återspeglar detta då verkligheten, eller är det möjligt att formulera gemensamma kriterier?

Vi vill här diskutera en preliminär modell för bedömning av såväl forsknings- som undervisningsmeriter. Modellen kan följaktligen användas som stöd för att jämföra undervisnings- och forskningsmeriter, t.ex. vid anställningar och befordringar, och för att formulera kompetensprofiler i samband med rekrytering.

Vi diskuterar också hur modellens olika delar kan relateras till begreppen teaching excellens, teaching expertise och scholar- ship of teaching.

Department/s

Publishing year

2006

Language

Swedish

Publication/Series

[Host publication title missing]

Document type

Conference paper

Publisher

Lunds Tekniska Högskola

Topic

  • Natural Sciences

Keywords

  • SoTL

Conference name

LTHs 4:e pedagogiska inspirationskonferens, 2006

Conference date

2006-06-01 - 2006-06-01

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published