The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Kampen om konsumentjournalistikens innehåll. Att läsa Råd & Rön genom riksdagstrycket

Author

  • Sophie Elsässer

Summary, in Swedish

Under många år har konsumenttidningen Råd & Rön haft stort inflytande på de svenska konsumenterna och deras konsumtion. Under närmare 50 år ägdes tidningen av Konsumentverket och dess föregångare Statens institut för konsumentfrågor. Genom studier av Råd & Röns årgångar, konsumentmyndigheternas arkiv samt riksdagstrycket står det tydligt att politiker och konsumentmyndigheter haft stort inflytande över tidningen och den syn på konsumtion som förmedlats genom den. Men också andra aktörer har kunnat påverka tidningen: näringslivet, andra myndigheter och i viss mån läsarna. I denna artikel visas några tydliga exempel på hur de olika aktörernas intressen har kommit till uttryck under åren. Detta har ibland kunnat följas i tidningen, men i många fall har det endast framkommit genom arkivdokument.

Department/s

Publishing year

2011

Language

Swedish

Pages

23-35

Publication/Series

Nordicom Information

Volume

33

Issue

4

Document type

Journal article

Publisher

Nordicom

Topic

  • Media and Communications

Keywords

  • Konsumentverket
  • Råd & Rön
  • statlig styrning
  • konsumentupplysning
  • Statens institut för Konsumentfrågor
  • konsumentjournalistik

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISSN: 0349-5949