Förändringar i fysisk aktivitet hos en grupp studenter under en tremånadersperiod

• Erwin Apitzsch

• G Patriksson

Syftet med denna studie var att beskriva förändringar i det fysiska aktivitetsmönstret – ökad, minskad eller oförändrad fysisk aktivitet – hos en grupp studenter under en tremånadersperiod. I studien deltog 155 studenter. Två av de formulär som ingår i den transteoretiska modellen (förändringsstadier och beteendestrategier) användes.

Slutsatser:

• Om studierna planeras bättre skulle fler studenter vara fysiskt aktiva.

• De organiserade fysiska aktiviteter som erbjuds måste uppfattas som roliga för att fler studenter skall lockas till dem.

• De planer som studenterna har för sin framtida fysiska aktivitet tycks positivt påverka den faktiska aktivitetsnivån.

SVEBIS årsbok. Aktuell beteendevetenskaplig idrottsforskning 2003

Book chapter

SVEBI (Svensk förening för beteendevetenskaplig idrottsforskning)

• Psychology