Äldrevårdsförsäkring

Flera studier har visat att efterfrågan på äldrevård kommer att öka i takt med att Sveriges befolkning blir allt äldre. Samtidigt pekar prognoser mot ett minskat antal framtida skattebetalare. Vilka finansiella svårigheter detta ger kommunerna beror på den ekonomiska utvecklingen, men även på hälsoutvecklingen bland framtidens äldre, sjukvårdens utveckling, vilka krav de äldre kommer att ställa på vård och service samt anhörigas möjligheter att hjälpa till med omsorg och omvårdnad.

För att säkerställa att framtida behov av äldreomsorg kan tillgodoses har förslag på obligatoriska försäkringslösningar förekommit i den svenska debatten. I denna rapport analyseras dessa förslag närmare, framför allt med utgångspunkt i de äldrevårdsförsäkringar som införts i Tyskland och Japan under senare år.

IHE, Institutet för hälso- och sjukvårdsekonomi

• Social Work

• ISBN: 91-88042-16-2