The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Datorspelets mening och potential

Author

Editor

  • Maria Folke-Fichtelius

Summary, in Swedish

Vad kan man lära sig av att spela datorspel? Den som spelar finner nog frågan tämligen ointressant. För spelaren är vitsen med spelandet inte att lära sig något. Meningsfulla frågor är istället: Vad kan jag göra med det här spelet? Vilka regler har jag att förhålla mig till och hur kan jag hantera dem? Hur kan jag komma vidare i spelet? Hur gör jag för att vinna?



Många barn och ungdomar, och även vuxna för den delen, tillbringar idag delar av sin tillvaro med att spela datorspel. För många är datorspelandet också ett stort intresse som upptar många timmar. Uppenbarligen finns det starka drivkrafter som gör att man ägnar sig åt att spela datorspel. Det ligger då nära till hands att fundera både över om spelandet kan ha någon positiv eller negativ effekt på individens utveckling och lärande. För pedagoger blir det också intressant att fundera över om datorspel kan ha någon potential som redskap i undervisningen. Men för att kunna förstå datorspelandets eventuella negativa eller positiva effekter behöver vi först förstå datorspelets speciella struktur och den mening som spelandet har för spelarna själva. För en sådan förståelse kan forskningen ge ett viktigt bidrag.

Department/s

Publishing year

2009

Language

Swedish

Pages

139-150

Publication/Series

Lärande och IT

Document type

Book chapter

Publisher

Carlsson Bokförlag

Topic

  • Learning

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 9789173312899