Kamratgranskning av laborationsförberedelser i reglerteknik

Summary, in English

Laborationer är ett frekvent återkommande inslag i kurserna vid Institutionen för Regerteknik. Laborationerna tar mycket resurser i anspråk, och det är därför viktigt att skapa förutsättningar för att studenterna skall få ut så mycket som möjligt av dem. Studenterna förväntas inför varje laboration läsa på relevanta delar av kursmaterialet, samt i vissa fall även lösa några förberedelseuppgifter. Det skriftliga förhör som traditionellt tillämpats för att testa studenternas förkunskaper inför laborationen har medfört att studenterna ofta upplevt stress inför laborationerna. För att skapa en mer positiv undervisningssituation har kamratgranskning av förkunskaper i grupp provats. Reaktionerna från studenterna och har varit mycket positiva. Våra erfarenheter är också positiva, även om vissa mindre signifikanta negativa bieffekter observerats.

Pages

Proceedings - 1:a Pedagogiska Inspirationskonferensen 2003