OER-spelet: inspireras och lär dig mer om öppna lärresurser genom sällskapsspel

• Ebba Ossiannilsson
  • Alastair Creelman

Öppna lärresurser (Open Educational Resources, OER) har än inte fått genomslagskraft inom svensk högre utbildning trots flera bra initiativ och projekt. Många lärare känner till OER och creative commons (cc). Relativt få delar dock sina resurser och än färre använder andras resurser, oftast på grund av bristande medvetenhet om utbudet och farhågor kring kvalitet och rättigheter. Det är inte heller vanligt med samverkan i produktion av OER. Studenter inom högre utbildning börjar i allt högre utsträckning ställa krav på användning av OER, samt att också vara delaktiga och ansvariga, prosumers, för användning och produktion av utbildningsmaterial och användargenererat innehåll. Internationellt finns ett enormt utbud av öppna lärresurser. OER rörelsen idag fokuserar framför allt på policies, riktlinjer och att utveckla en praxis och kultur som myndigheter och lärosäten bör tillämpa för att bäst utnyttja dessa resurser. En mer strategisk fokusering på öppen utbildning i Sverige skulle kunna skapa bättre grogrund för kvalitet med goda exempel av design och användning av OER och tillämpning av en öppen delningskultur med cc.

Workshopens syfte är att deltagarna får möjlighet att bekanta sig med centrala begrepp och några större internationella projekt inom OER samt att upptäcka relationer mellan OER, användargenererat material, Webb 2.0 verktyg och associerade nätverk i en bekant, kollaborativ miljö, nämligen ett sällskapsspel. Spelet går ut på att deltagarna ska samarbeta och dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper om OER och relaterade områden. Under spelets gång delas kunskaper och erfarenheter av olika begrepp, organisationer, projekt och verktyg inom OER och nätbaserat lärande. Genom att använda en bekant spelmiljö som grund för att närma sig kända eller okända företeelser blir spelet en upptäcktsresa och visar hur spel genom innovativ pedagogik kan ersätta till exempel föreläsningar för att presentera nya begrepp för en grupp studenter.

Vårt spel, inspirerat av det välkända Monopolspelet och OERopoly spelet (Connolly, Makriyannis De Liddo et. al, 2010, Connolly, Wilson, Makriyannis et. al, 2011) har vidareutvecklats för svenska förhållanden. I stark kontrast mot originalet ligger betoningen i detta spel på kollaboration och delning mer än av konkurrens.

[Host publication title missing]

Conference paper