Participation, personalisation och production: Tre avgörande kvalitetsbegrepp inom e-lärande/blended learning

Lunds universitet deltog under 2008-2009 i två europeiska benchmarkingprojekt om eLärande, EADTU:s E-xcellence+ och ESMU:s Benchmarking eLearning exercise2009. Under 2009-2010 deltar LU dessutom i det internationella projektet The First dual-mode distance learning benchmarking club. Erfarenheterna från deltagande i projekten kommer att presenteras i en rapport under hösten 2010.

I samband med projekten framkom ett antal utmärkande kvalitetsaspekter inom eLärandeområdet, som är avgörande för studenters möjligheter att tillgodogöra sig sin utbildning och aktivt ansvara för sitt eget lärande. Dessa områden har i en studie presenterats som de tre P:na, d.v.s. Participation, Personalisation och Production. Participation innebär att studenter idag i allt större utsträckning aktivt deltar i och i viss utsträckning skapar sitt eget lärande. Personalisation fokuserar på individens förutsättningar och möjligheter (fysiska, geografiska, ekonomiska, kognitiva, sociala och tekniska) som idag ses som en viktig del av lärandet. Slutligen Production som innefattar studenter som medproducenter av sitt eget lärandematerial, i form av t.ex. öppna läranderesurser och olika sociala medier.

Ett konkret resultat av benchmarkingprojekten var att de två program som deltog i E-xcellence+ fick europeisk utmärkelse för sin excellens, E-xcellence Associates label, vilket innebär att programmen utmärker sig inom områdena interaktivitet, flexibilitet, tillgänglighet och individualisering. Dessa fyra områden ingår alla i de tre P:na.

HT-området erbjuder ett stort antal nätbaserade kurser på olika nivåer och med stor framgång. I presentationen kommer HT-områdets nätbaserade kurser tjäna som utgångspunkt för reflektioner kring hur de tre P:na, dess innebörd och pedagogiska inriktning kan uppmärksammas i än högre utsträckning. Vi vill även ta fasta på hur excellensmiljöerna skulle kunna tjäna som goda exempel och komma HT-området tillgodo.

[Host publication title missing]

Conference paper