The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Terapi eller rit: Kulturella aspekter på läkande

Author

Summary, in Swedish

I denna artikel beskrivs hur de kanadensiska mi’kmaqindianerna bearbetar problem som härstammar från tiden i Shubenacadie Residential School. Fastän den stora internatskolan idag är nedlagd fortsätter den att sätta spår i de moderna reservatsbornas liv. Artikelmaterialet hämtas bland annat från ett fältarbete (2000) på ön Cape Breton, Nova Scotia. För att det kanadensiska majoritetssamhället ska finna verkningsfulla terapiformer idag i syfte att lindra mi’kmaqs smärta, krävs en djupare förståelse av vad ett kulturellt trauma innebär och en lyhördhet för hur mi’kmaq själva talar om upplevelserna från skoltiden.

Publishing year

2006

Language

Swedish

Publication/Series

Anpere: Anthropological Perspectives on Religion

Document type

Journal article

Publisher

Anpere, Anpere

Topic

  • History of Religions

Keywords

  • residential schools
  • kulturellt trauma
  • riter
  • terapi
  • kanadensiska mi'kmaqindianer
  • läkande

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISSN: 1653-6355