Terapi eller rit: Kulturella aspekter på läkande
Author
Summary, in Swedish
I denna artikel beskrivs hur de kanadensiska mi’kmaqindianerna bearbetar problem som härstammar från tiden i Shubenacadie Residential School. Fastän den stora internatskolan idag är nedlagd fortsätter den att sätta spår i de moderna reservatsbornas liv. Artikelmaterialet hämtas bland annat från ett fältarbete (2000) på ön Cape Breton, Nova Scotia. För att det kanadensiska majoritetssamhället ska finna verkningsfulla terapiformer idag i syfte att lindra mi’kmaqs smärta, krävs en djupare förståelse av vad ett kulturellt trauma innebär och en lyhördhet för hur mi’kmaq själva talar om upplevelserna från skoltiden.
Publishing year
2006
Language
Swedish
Publication/Series
Anpere: Anthropological Perspectives on Religion
Document type
Journal article
Publisher
Anpere, Anpere
Topic
- History of Religions
Keywords
- residential schools
- kulturellt trauma
- riter
- terapi
- kanadensiska mi'kmaqindianer
- läkande
Status
Published
ISBN/ISSN/Other
- ISSN: 1653-6355