The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Ungdomars engagemang i kulturföreningar och socialt kapital

Author

  • Peter Håkansson

Editor

  • Peter Håkansson
  • Johan A Lundin
  • Jonas Bjälesjö

Summary, in Swedish

Ungdomars engagemang i föreningsverksamhet och organisering förutsägs ofta á priori vara något bra. Mer sällan problematiseras frågan, t.ex. genom att ställa frågan vem som organiserar sig.



Denna artikel utgår från litteraturen om socialt kapital och har bl.a. tagit intryck av Bourdieus modell för socialt kapital. I en ekonomisk modell med inspiration från Bourdieu kommer värdet av en individs sociala kapital (relationer) att bestämmas av nätverksmedlemmarnas sammanlagda sociala, kulturella och ekonomiska kapital. Detta leder till att det finns ett högre incitament för dem som redan har ett högt sammanlagt kapital att investera i socialt kapital.



Artikeln använder sig av data från Ungdomsstyrelsens enkät Lokal uppföljning av ungdomspolitiken (LUPP) för att skatta engagemanget i musikföreningar, givet andra former av kapital.

Publishing year

2010

Language

Swedish

Publication/Series

"Mycket mer än bara rock" : musik, ungdom och organisering

Document type

Book chapter

Publisher

Premiss förlag

Topic

  • Economic History

Keywords

  • engagemang
  • kulturföreningar
  • ungdomar
  • socialt kapital

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-85343-13-3