Handledning mellan politiska mål, lärarpraxis och vetenskaplighet - lärarutbildningens examensarbete

• Tomas Kroksmark
  • Karin Åberg

Inom lärarutbildningen vid Högskolan i Halmstad har handledning och examination av lärarstudenternas examensarbete nyligen förändrats. Studenterna handleds nu i grupper av handledarpar, vilka i sin tur ingår i ett lag som coachas av en kollega. Examinationen av examensarbetena har också förändrats i och med att examinatorer som är externa i förhållande till handledningen införts. Vidare har nya bedömningskriterier utarbetats som skärpt de vetenskapliga kraven och tydliggjort kraven i fråga om examensarbetenas ämnesdidaktiska implikationer och skolverksamhetsrelevans. Slutligen har lärare, rektorer och andra aktörer i för-, grund- och gymnasieskolor engagerats som medreflektörer, vilka ger kollegiala kommentarer till lärarstudenternas examensarbeten.

Föreliggande text syftar för det första till att beskriva detta nya sätt att handleda och examinera examensarbeten. För det andra syftar texten till att kritiskt reflektera över handledning och examination i ljuset av dels lärarutbildningens ovanligt spänningsfyllda karaktär, dels dess speciella studiekultur.

Handledning i pedagogiskt arbete

Book chapter

Studentlitteratur AB

• Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
  • Educational Sciences

• lärarutbildning
  • coaching
  • examensarbete
  • sociologi
  • sociology
  • handledning
  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences

Project

• Utvecklingsprojektet ”Group-tutoring of essays” som erhöll anslag från Rådet för högskoleutbildning,1999-2001.
  • Coach för samtliga grupphandledare av examensarbetsskrivande studenter och examinator av samtliga examensarbeten inom lärarutbildningen i Halmstad 2005-2008.

• ISBN: 9789144021911