Rehabiliteringskliniken 1962 -1992

• Ebba Ossiannilsson

Summary, in English

Min berättelse börjar med ett telefonsamtal i början på sommaren 1976, från Chefarbetsterapeuten på Universitetssjukhuset i Lund. Hon frågade om jag ville börja arbeta på Rehabiliteringsklinikens dagavdelning i Lund, med början i augusti. Jag skulle i samma veva just ringa besked till sjukhuset i Boden, där jag varit och tittat på jobb under sommaren. På 1970-talet var det vanligt att sjukhus i Norrland försökte värva nyutbildade arbetsterapeuter och sjukgymnaster. Jag blev förstås överlycklig av att bli tillfrågad. Att arbeta på en Rehabiliteringsklinik direkt efter examen var inte så helt vanligt, det krävdes ofta ett par års erfarenhet och på den tiden fick man oftast börja inom långvården där det behövdes personal. I juni hade jag tagit min arbetsterapeutexamen i Linköping och min utbildning var mycket starkt präglad av rehabilitering. Vår utbildning var vägg i vägg med Rehabiliteringskliniken i Linköping och vår undervisning var oftast förlagd dit. Professor i Rehabilitieringsmedicin Anders Gogstad var ytterst ansvarig för utbildningen och vi hade dessutom honom i just Rehabiliteringsmedicin.

Valet var inte svårt alls. Det blev JA till Lund och nej till Boden. Jag arbetade på Rehabiliteringsklinikens dagavdelninge 1976-1979. Förutom det dagliga arbetet på kliniken med patienterna, var jag hela tiden aktiv med studenthandledning från Arbetsterapeututbildningen i Lund, vilken f.ö. startade i Lund 1976. Jag började även undervisa regelbundet på Arbetsterapeututbildningen i just medicinsk rehabilitering och även om bostadsanpassning och aktivitets-och rörelselära. Så småningom (aug 1979) började jag arbeta där heltid. Under min tid på dagavdelningen var jag aktiv i FSA (Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter) och initierade, ansvarade och genomförde därigenom många kurser och seminarier, utifrån mina erfarenheter från Rehabiliteringsklinikens dagavdelning.

[Host publication title missing]

Book chapter