The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Smädelsens möjligheter och begränsningar

En granskning av användandet av smädelsens topiker och dess effekter på två politiska debatter med sverigedemokraternas partiledare i oktober 2009.

Author

  • Lisa Blomqvist

Summary, in Swedish

Denna uppsats behandlar den retoriska övningen smädelsen och dess roll inom såväl debattsituationer som i retorikutbildningen i stort. Jag tycker mig återfinna smädelsens topiker i två politiska debatter där ämnet är den debattartikel skriven utav sverigedemokraternas Jimmie Åkesson som publicerades i Aftonbladet den 19 oktober 2009. Uppsatsen behandlar smädelsetopikernas effektivitet för att avråda debattens publik från att sympatisera med sverigedemokraterna. Jag kopplar denna argumentationstaktik till retorikens förhållande till etik och moral för att se om detta är förenligt. Jag utgår även från tanken om att de två faktorerna debattfråga och publik påverkar vad vi som både talare och publik uppfattar vara aptum, det vill säga lämpligt för situationen, samt debattens utgång.
Resultatet av undersökningen pekar mot att smädelsen inte tycks vara ett effektivt medel i en liknande situation, utan främjar istället den smädades offerroll.

Department/s

Publishing year

2009

Language

Swedish

Document type

Student publication for Bachelor's degree

Topic

  • Languages and Literatures
  • Social Sciences

Keywords

  • smädelse
  • aptum
  • etik
  • Habermas
  • ställningstagande
  • progymnasmata
  • konsensus
  • verbalt våld
  • den retoriska situationen
  • diskussion
  • Perelman
  • publik
  • Bitzer
  • politiska debatter
  • Mouffe
  • argumentationsteknik
  • sverigedemokraterna

Supervisor

  • Anders Sigrell (Prof.)