Digitala attraktioner – en studie av specialeffektens konsekvenser
Digital attractions – a study of the consequences of special effects
Author
Summary, in Swedish
Syftet är att utreda om specialeffekternas utveckling har tagit filmen tillbaka till ett stadium av attraktionsfilm.
Genom vetenskapliga verk och digitala källor har jag samlat relevant information för att underbygga min tes. Detta följs upp av en fallstudie som innehåller en jämförelse av användningen av specialeffekter i två olika filmer.
Uppsatsens teoretiska referensram bygger på Tom Gunnings begrepp ”Cinema of Attractions” samt modernare tolkningar av det samma.
Uppsatsen visar hur specialeffektens utveckling tillsammans med andra faktorer i samhället har förändrat åskådarens förhållande till det som upplevs som spektakulärt på filmduken, vilket har fört med sig konsekvenser för filmens narrativa struktur och utformning.
Genom vetenskapliga verk och digitala källor har jag samlat relevant information för att underbygga min tes. Detta följs upp av en fallstudie som innehåller en jämförelse av användningen av specialeffekter i två olika filmer.
Uppsatsens teoretiska referensram bygger på Tom Gunnings begrepp ”Cinema of Attractions” samt modernare tolkningar av det samma.
Uppsatsen visar hur specialeffektens utveckling tillsammans med andra faktorer i samhället har förändrat åskådarens förhållande till det som upplevs som spektakulärt på filmduken, vilket har fört med sig konsekvenser för filmens narrativa struktur och utformning.
Department/s
Publishing year
2013
Language
Swedish
Full text
- Available as PDF - 784 kB
- Download statistics
Document type
Student publication for Bachelor's degree
Topic
- Performing Arts
- Languages and Literatures
- Cultural Sciences
Keywords
- Digitala attraktioner
- specialeffekter
- attraktionsfilm
- Tom Gunning
- Marvel Studios
Supervisor
- Lars Gustaf Andersson (Professor)