The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Om ordföljden i överordnade påståendesatser - en kvantitativ studie av andraspråksinlärares förmåga till inversion

Author

  • Louise Cordesius

Summary, in Swedish

Denna uppsats är en kvantitativ studie om 60 vuxna andraspråksinlärares förmåga till inversion i överordnade påståendesatser. Syftet med undersökningen är att se hur den språkliga kontexten samt utbildningstiden i svenska som andraspråk påverkar förmågan till inversion. Eliciteringsmetoden utgörs av ett grammatikalitetsbedömningstest som konstrueras med olika fundamentsinnehåll, finita verb och subjektsinnehåll. Informanterna har studerat svenska som andraspråk under olika lång tid på tre nivåer: sfi, sas och sva gy. Resultatet visar generellt en hög förmåga att klara av inversion på sas och sva gy samt en något lägre förmåga på sfi. Det visar också att kontexten har en viss betydelse som varierar mellan nivåerna. Tiden i utbildning i svenska som andraspråk kan ha betydelse för förmågan till inversion, liksom modersmål, vistelsetid i Sverige, utbildningsbakgrund och språkkunskaper i närliggande språk som liksom svenskan har inversion.

Publishing year

2014

Language

Swedish

Document type

Student publication for Bachelor's degree

Topic

  • Languages and Literatures

Keywords

  • inversion
  • ordföljd
  • påståendesatser
  • andraspråksinlärning
  • sfi
  • sva
  • vuxenutbildning

Supervisor

  • Halldor Armann Sigurðsson (professor)