The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Relativsatser i svenska som andraspråk: en studie av andraspråksinlärares behärskning av relativsatser mot bakgrund av tre centrala hypoteser

Author

  • Susanna Malmberg

Summary, in Swedish

I den här studien undersöks behärskningen av relativsatser hos vuxna inlärare av svenska som
andraspråk. Huvudsyftet är att se hur väl inlärarnas behärskning av olika typer av relativsatser
stämmer överens med tre centrala hypoteser, Keenan & Comries Noun Phrase Accessibility
Hierarchy, Kunos Perceptual Difficulty Hypothesis och Hamiltons SO Hierarchy Hypothesis.
17 informanter med engelska respektive tyska som modersmål testades i ett skriftligt
produktionstest och ett grammatikalitetsbedömningstest. Resultatet visar att informanternas
behärskning av relativsatser i stort stämde överens med de tre hypoteserna. Resultatet antyder
dessutom att det kan vara motiverat att göra vissa utvidgningar av kategorierna i
tillgänglighetshierarkin.

Publishing year

2014

Language

Swedish

Document type

Student publication for Bachelor's degree

Topic

  • Languages and Literatures

Keywords

  • andraspråksinlärning
  • svenska som andraspråk
  • relativsatser
  • Noun Phrase Accessibility Hierarchy
  • Perceptual Difficulty Hypothesis
  • SO Hierarchy Hypothesis
  • tillgänglighetshierarkin

Supervisor

  • Halldor Armann Sigurðsson (professor)